Egy pszichológusnő mindennapjai

Egy pszichológusnő mindennapjai

A futásról intrapszichósan

...avagy mindig van út előtted!

2015. július 16. - Pszinő

Volt egy időszak, amikor 16 évesen Budapesten laktam egy kollégiumban. Meglehetősen különc voltam, de volt egy nevelő tanár, aki szerette a magamfajta csodabogarakat. Támogatott lelkiekben, tanulásban, művészetben, sportban. Szóval szuperlativuszokban tudok csak beszélni róla.

Be kell vallanom, nem voltam könnyű tinédzser. Lázadtam minden ellen, minden évben más középiskolába jártam, és a tanulmányaim sem jelezték előre, hogy valaha is befejezek egy egyetemet, és több posztgraduális képzést. Mindezekkel együtt ez a nevelő tanár többször is szervezett reggeli és esti futást a közeli futópályán. Nem kívánkozom belemenni a sportpszichológiai kutatásokba, vagy a futás lélektanába, vagy élettani hatásaiba. De még tiniként is kiköptem a tüdőmet, futni nehéz volt, izzadtam, döcögött a térdem. Egyszóval rossz volt. Aztán viharos identitáskeresésem, és kudarcos szerelmi életem hatására elkezdtem élvezni a dolgot. 

Futni ugyan olyan rossz volt a testemnek, mint a lelkemnek szenvedni. Sőt! Talán attól, hogy minél fáradtabb volt a testem, minél jobban hajtottam, annál könnyebb lett a lelkemnek. Minden egyes lépésnél azt mondtam magamnak: ,,Csak még egy lépést, csak még egy kört". 

És megtörtént a csoda.

Jobb lett. Már fáradt voltam borongani, nem érdekelt hogy mennyire égő ahogy kinézek, nem érdekelt, hogy a sportoló csávók hogyan röhögnek rajtam. És ez volt az abszolút szabadság! Csak én voltam ott, ahogy vagyok, máz, smink, elvárások, a teljesítendő feladatok, és a megfelelni vágyás nélkül. És az a gondolat: Mindig van út előttem. Mindig van hová futni. Mindig van ahová eljuthatok.

Ma is ezt nyújtja nekem a futás. Az abszolút szabadságot! Amikor már csak a lábam visz előre, mert sprintelek ahogyan csak tudok. Smink nélkül, maszkok nélkül, szerepek nélkül. Amikor futok, csak egy lány vagyok, aki fut. Semmi egyéb.

És miért kezdj el futni, ha eddig utáltad, és nyomorultan érezted magad futás közben? Íme:

  • A legolcsóbb sport.
  • Hihetetlenül gyorsan lehet benne fejlődni, a sikerélmény hetek alatt mérhető, érezhető.
  • Mindenféle jó élettani dolog, amelyet mások már leírtak.
  • Ha kinevetnek a környezetedben, akkor azt mély irigységből teszik, mert nekik nincs erejük felállni a kanapéból.
  • Ha súlyfölösleged van, akkor futás közben rengeteg külső elismerést kapsz, nem beszélve az önbecsülésről, és az életed feletti kontroll visszaszerzéséről.
  • És a legfontosabb: MINDIG van út előtted! Mindig van célod, még a legkilátástalanabb helyzetben is vár az út, és az élmény, hogy önmagad legyél!

Egy szónak is száz a vége: UCCU NEKI!

run_vegso.png

 

A bejegyzés trackback címe:

https://intrapszicho.blog.hu/api/trackback/id/tr87563584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.07.27. 12:46:48

"A legolcsóbb sport"

-Ez viszonyítás kérdése. Ha valaki azt szeretné, hogy ne bénuljon le a futásban, vagy ne érje kellemes meglepetés, deichmanos cipőben bizony ne fusson. És ebben semmi márkabuziság nincs. Elég kikérni egy ortopéd szaki véleményét, hogy nekünk milyen a járásunk, milyen lábunk van. Mert bizony ahány ember, annyi láb. És ez nagyon nem vicc. Ha azt hiszed, hogy te vagy a béna, a gyenge a csíra, mert több hónap után is kínlódás a futás, akkor lehet, hogy csak annyi a gond, hogy baromira nem jó cipőt vettél. És mondom, itt nem márkákról van szó, hanem a márkán belül sem véletlenül vannak "típusok". de nem akarok itt regékbe bocsátkozni, az alábbi oldalon linkelem, hogy KELL tudni a cipővásárlás előtt.

www.futas.net/cikkek/futocipo/megfelelo-futocipo-valasztasa.html

Egy jó cipő pedig bizony 30-45 ezer forint. Innentől kezdve pedig relatív, hogy mi az olcsó. Nekem, aki terepen fut, cirka 3-500 km egy cipő. Max. Ez heti 40 km esetén eléggé kevés ugye. Akkor mi is az olcsó? Mondjuk a siklőernyőzéshez képest valóban az. ;).
Üdv és kitartást. Soha ne érdekeljen, hogy mi az égő, meg hogy ki mit mond. Mindig is leszartam. Így meg, az 50 fele főleg.:D.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2015.07.27. 12:46:57

FUTNI VOLTAM

Én elmentem futni máma
Oly kecsesen, mint a láma,
(Nem dalai, csupán sima;
( Előbbi fegyvere ima,
Utóbbié pedig szintén
Az, mi nekem: sebes, mint én)
(Nyilván nem a vérző módon,
Hanem gyors, mint sok brit ódon
Kastélyban a hajszolt inas,
Kinek tápja éjjeli nass
(Nappal enni nincs ideje,
(S Beatles-t hallgat: yeah-yeah-yeah-yeah! )))))
Ám elfáradtam a végén.
(Nem csoda, fut'tam már rég én...)

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2012/08/futni-voltam.html

szamaritánus 2015.07.27. 12:47:26

szeretlek! :)
(üdv, egy futó)

darkmirjam_light 2015.07.27. 12:47:40

Nálam kb öt éve kezdődött újra. Gyerekoromban jó futó voltam, aztán jött az egyetem és 15 év passzív időszak. A fiatalság felélése. Ittam, szívtam, dohányoztam és volt rajtam +30 kiló túlsúly. Koncepciózusan kerültem a sportos helyeket, erre komly ideológiát fejlesztettem ki. Depresszió, önsajnálat, testi és lelki krízisek váltakozása töltötte ki az életemet. Folyamatosan tekertam a cigiket, hogy mindezt ideiglenesen a szőnyeg alá söpörhessem. Szarul néztem ki, önmagam áldozata voltam.
Munkaheylváltás törttént. Új város, fehér lap. Először is nem ittam többet. Nem volt könnyű, de az első néhány hét után jelentkező könnyebbség már segített. Aztán diétába kezdtem, lement a 30 kiló többlet, lógott rólam a bőr.
Ekkor kezdetm futni. Kezdetben Cooper tesztet minden este. Célom az volt, hogy 12 perc alatt le tudjak futni 3000 métert. Két hónap után még mindíg csak a közelében voltam, meglehetősen kivörösödve, kisújjnyi erekkel a halántékomon. Nem ment jól, de már kezdetm beleszeretni. A dohányzás hátráltatott. Minél fontosabbá vált a futás, anál jobban zavart a cigi. Leszoktam hát. Egy hétttel a leszokás után már gond nélkül ment a Cooper teszt. Növeltem a távolságot, intenzitást és a posztban említett siker nem maradt el. Az utóbbi két évben több mint 40 versenyen vettem részt, két Marathon is volt közte 3:20-as idővel. Kisebb versenyeken díjakat is nyerek, nagyobbakon pedig nagyon jó érzés az élbojban hasítani. 10 km-en 38:12 a rekordom, idén le fogok menni 38 alá.
A futóversenyek bulik, ahol jobban kész vagyok, mintha betéptem volna és ezért még elismerést is kapok. A depressziónak, ingerlékenységnek nyoma sincs, valószínűleg a testtel való rossz bánásmód következménye volt a lelki nyomorúság. Negyven vagyok, de jobban nézek ki mint 25 évesen. Ha futok erdő, természet vesz körül, helyeket fedezek fel, hegyek tetejére jutok, forrásokból iszok. Velem a futásnál kevés jobb dolog történt. Nem számolom ide a családi örömöket. Most csak a saját testi és leki egészségem szempontjából nézem. Tulajdonképpen megmentett. Feleségem aki mindvégig kitartott mellettem, most már tisztel is. Ez banálisan hangzik, de ha megnézek 40 év körüli párokat, az látszik, hogy ez ritka.

0ricsi0 2015.07.27. 12:48:07

Jol irtad, a futas eredmenyessege inkabb fugg az agymunkatol, mint a labmunkatol. De nemcsak
a plusz egy kor megtetelehez kell az onfegyelem, hanem ahhoz is, hogy ne rohanjunk mar masnap uj koroket futni. Az ember feje, izomzata talan keszen all ra, de a kotoszovetek abszolut nem.
Na es a semmivel sem potolhato hajnali kihalt varos elmenye!... Az ember szinte azt kivanja, barcsak orokke tartana.
süti beállítások módosítása